Reisverslag IJsland 2019

Vrijdag 17 mei 2019:

We zijn om 9:30uur vertrokken vanuit Leiden met de camper richting Denemarken. De rit verliep prima en daarom besloten we om maar door te rijden naar de plaats waar we zaterdag de Ferry moesten nemen, Hirtshals. Prima camping.

Zaterdag 18 mei en zondag 19 mei 2019:

Genoeg tijd om nog een wandeling door deze havenstad te maken. We hoefden pas om 13:00 uur in te checken. Toen we in de rij stonden, zagen we donkere rookwolken: er stond een grijze (later zwarte ?) Porsche in brand. De brandweer moest er nog bij komen om het geheel te blussen, van de Porsche was niet veel over?. Om 15.00uur gingen we varen met de Smyril line. Een enorme Ferry met alles er op en er aan: zwembad, sauna, restaurants, bioscoop etc. Prima hut met eigen douche/wc.

Rondgelopen en lekker biertje gedronken. We kwamen er achter dat je in de shop voor normale prijs biertjes kon kopen, terwijl het aan de bar peperduur is.

Maandag 20 mei 2019:

Na 2 prima nachten arriveerden we maandag 20 mei om 6:00 uur op de Faeröer eilanden. Een aantal mensen ging hier met hun camper eraf. Omdat de Ferry pas om 14:00 uur weer vertrok, konden we die ochtend het haventje Tórshavn verkennen. Het was mistig, dus geen vergezichten. Maar wel leuk. Die middag nog van de sauna op de Ferry genoten.

Dinsdag 21 mei 2019:

Om 9:00 uur IJslandse tijd (is 2 uur vroeger dan in Nederland) arriveerden we in Seyðisfjörður. Alles op de Ferry was strak en goed geregeld/georganiseerd.

Bij aankomst eerst even geïnformeerd bij het toeristen informatie bureau (vlakbij de terminal) waar we Puffins (papegaaiduikers) konden spotten. Want we hadden gelezen dat er een broedkolonie in de zomermaanden in Borgarðfjörður Eystri (noordelijker van onze aankomst) zou zijn. En inderdaad, dus wij richting de Puffins ?.

Geasfalteerde wegen, gravelwegen, mist, opklaringen op een kort traject van 100 km.

De Puffins zaten er met honderden, de meesten zwommen in het water. Maar er waren er een aantal die zich goed lieten zien en ervoor gingen zitten om gefotografeerd te worden. Marijke’s vakantie kon vanaf dat moment niet meer stuk. Wat een leuke vogels!

Omdat het erg bewolkt was, zijn we doorgereden. Een wandeling is niet

leuk als de wereld door de mist zo klein wordt. Eigenlijk vrij eentonige omgeving, weinig begroeiing, keiig.

Onderweg een mooie waterval bezocht en geisers. Bijzonder natuurverschijnsel. De modder pruttelt omhoog en de stoom komt op verschillende plekken sissend uit de aarde. Uiteindelijk ingecheckt bij camping Vogar aan het Myavatn meer.

Woensdag 22 mei 2019:

Na een lekkere nacht, en lekkere hete douche (het natuurlijke water uit de grond) met geur van rotte eieren – dat dan weer wel – gingen we in supermarkt lekker brood kopen. Daarna wandelen richting Myvatn nature Baths: natuurlijke warme baden. Een soort Blue Lagoon maar dan minder toeristisch. Onderweg een grot bezocht (Grótagjá) waarin het hete water van 45 graden stroomt. Dus niet vallen ?. Daarna gewandeld naar Hverfjall: de grootste krater ter wereld met een doorsnede van 1 km. Indrukwekkend. En uiteindelijk dobberen in het hete water van de natuurlijke baden.

En het zonnetje was inmiddels gaan schijnen, dus het geheel was perfect.

Donderdag 23 mei 2019:

De volgende dag wandelen rondom het blauwe kratermeer Viti en over de lava velden van de Krafia vulkaan. Dit is relatief jonge gestolde lava met daar tussenin de borrelende modderpoelen. Er staat een enorm complex dat de hete waterstoom omzet in energie.

Daarna naar Húsavik (54 km). We besloten meteen een walvissen tour te boeken en konden direct naar de boot doorlopen. Het is nog geen hoogseizoen dus nog vrij rustig overal. We kregen warme pakken aan, die we echt wel nodig hadden voor de kou, en voeren de enorme baai in, Skjálfandi. Vanwege het voedselrijke water hier, komen de walvissen zich hier elk jaar vol eten om daarna de tocht te maken naar warmere wateren om vervolgens hun kinderen te baren.

Het is geweldig om zo’n enorme rug en vin te spotten. Bultrug en dwergvinvis gespot.

Na 3 uren varen weer terug aan wal waar we een campingplaats vonden.

De campingplaatsen zijn heel basic, niet gezellig, maar schoon en alles is er met warm water: douche, toilet, keuken met kookgelegenheid en waar je ook warm je potje kunt eten.

Uiteindelijk staat iedereen maar 1 of 2 nachten op zo’n plek omdat iedereen op doorreis is.

Vrijdag 24 mei 2019:

De volgende ochtend het walvismuseum bezocht. Zeer de moeite waard. Daarna via de waterval Godafoss naar Akureyri. Behoorlijk saai landschap. De stadscamping was nog gesloten waardoor we nog 4,5 km verder de stad uit moesten voor de Hamrar camping. Daar ingecheckt te voet naar het centrum. Ludo wilde liften en al snel ☺️ werden we door een IJslands echtpaar meegenomen naar het centrum. Biertje gedronken en gegeten in Akuryri Backpackers hostel. Erg gezellige plek.

Terug gelopen naar de camping, uurtje wandelen want nu was er niemand die ons wilde meenemen.

We zijn al weer een week onderweg, de tijd vliegt ?.

Zaterdag 25 mei 2019:

Nadat we ’s morgens inkopen gedaan hadden in een supermarkt en nog even de bijzondere kerk op de foto hadden gezet, reden we door naar Hofsós via de kustroute die de LP adviseerde. Het was prachtig zonnig weer en een hele mooie tocht langs de kust. Bij aankomst wilden we zwemmen in het zwembad op de rots met zijn natuurlijk warme bronwater. Maar het sloot al om 16:00 uur, dus wachten tot de volgende dag. Camping hadden we al gevonden, dus lekker in het zonnetje wat lezen met lekker biertje. Het mooie weer reist geweldig met ons mee!

Zondag 26 mei 2019:

Zondag konden we dus genieten van het zwembad. Prachtig gelegen op een rots met uitzichten op de besneeuwde bergen. Het leek al zwemmende naar de kant, alsof je van de rots naar beneden zou storten.

Na 2 uren hielden we het voor gezien en reden door naar Hvammstangi, ook weer aan een fjord. Onderweg nog afgeslagen voor wat bezienswaardigheden zoals een plaggenkerkje, Glaumbaer, gerestaureerde huisjes zoals de mensen 200 jaar geleden leefden en een canyon met waterval Kolugljúfur.

De camper geparkeerd op de camping waar de wind enorm tekeer ging. Dan is het aardig fris buiten ondanks het zonnetje. Dus lekker binnen zitten met de verwarming aan ?.

Maandag 27 mei 2019:

Eerst naar de supermarkt en de staatsslijterij Vinbuðin. Vervolgens van Hvammstangi naar het zuiden gereden omdat we een fjord moesten omzeilen. Daarna weer een stuk naar het noorden om vervolgens door te steken naar Stykkishólmur. Vandaar uit vertrekt de Ferry naar de Westfjords. De Hurtengruten lag er ook aangemeerd. Een Noors cruiseschip naar Groenland of zelfs Antarctica. Een lekkere vissoep gegeten en doorgereden naar Arnarstapi. Direct een gletsjer hiking geboekt bij Go West (Jon en Maggy). De Snæfellsjökull Glacier.

Dinsdag 28 mei 2019:

Om 9:00 uur stonden we klaar om met nog 4 andere personen samen met onze gids Jon te vertrekken. We kregen stijgijzers, Pickel en klimtuig. Na uitleg hoe we alles moesten gebruiken stapten we in de auto van Jon om naar het startpunt te rijden. Het waaide flink dus het was niet zeker of we tot de top konden gaan. Safety first!

Het was een hele klim tot de top van 1400 meter die we dus toch uiteindelijk bereikten. De wind was wat minder geworden. Je moest wel in beweging blijven omdat het anders erg snel afkoelde. Een bijzondere tocht, gedeeltelijk door de mist.

Om 17:00 uur waren we weer terug en gingen een lekker biertje drinken en genieten van het buffet in het restaurant van deze camping.

———————————————

De Bus

Reizen met de VW-California is geweldig. Alles klopt aan deze camper. De afmetingen, het comfort, de voorzieningen en de details, de standkachel en de koelkast, het heerlijke bedje, het keukentje, de bergruimte. Niets om kritiek op te hebben. En hij rijdt heel aangenaam.

Wel hadden we vanaf Vík wel een probleem met het hefdak. Steeds de melding ‘Dach ist auf!’ terwijl dat niet zo was. Geen verandering in te krijgen. Dus hebben we vervolgens maar op de slaapklapschuifbedbank van de ‘begane grond’ geslapen. Beetje sjouwen met bagage elke avond/ochtend maar geen chagrijn.

———————————————

Woensdag 29 mei 2019:

Na een mooie wandeling langs de rotskust met de broedende meeuwen van ongeveer 2 uur, verder gereden naar Borgarnes. In de liquer shop lekkere biertjes gekocht en bij de supermarkt eten voor de komend 3 dagen ingeslagen. Bij het informatie centrum hebben we de tocht geboekt Into the glacier, die we vanuit Húsafell willen doen. Ook meteen een grottentocht geboekt. En Thelma van het toeristenbureau heeft Ludo enorm geholpen met het contact met LogoFlex in Reykjavik om een origineel IJslands ‘roadsign’ ‘Mánastaðir’ voor Noortje en Thomas te laten maken.

Daarna naar het Settlement Centre waar we een uurtje hebben kunnen luisteren via koptelefoon naar de geschiedenis van de kolonisatie van IJsland en vervolgens een saga over Egil. Er zijn hier een aantal belangrijke verhalen waarvan deze er eentje is.

Daarna naar de basic camping gereden en lekker in de warmte gegeten en lekkere Viking Sterkr gedronken die we net gekocht hadden in de speciale alcohol winkel.

Donderdag 30 mei 2019:

Rustig vertrokken langs de rivier de Hvíta richting Húsafell. Onderweg gestopt bij verschillende bezienswaardigheden: krater Grábrók, warme waterbron Krauma waar het kokende water omhoog borrelt, prachtige waterval Hraunfossar om uiteindelijk op de camping te arriveren. Mooie ruime camping waar we onze was konden doen. Het was prachtig weer, zodat we buiten in het zonnetje wat konden lezen onder het genot van een lekker IJsland biertje. Ludo ging weer lekker koken. Rustige fijne dag.

Vrijdag 31 mei 2019:

Om 12:30 uur met een monstertruck van “Into the glacier” richting de gletsjer Langjökull, dat zoiets betekent als lange gletsjer. We waren met een groep van zo’n 40 personen die allemaal een keertje een gletsjer van binnen willen bekijken. Deze ijsgangen zijn kunstmatig gemaakt in een periode van enkele jaren. Het was bijzonder maar ook niet realistisch. We hadden een paar dagen eerder in kou en veel wind een gletsjer beklommen waarvoor we een dag moesten zwoegen. En nu zit je heel veilig en rustig zonder wind en koude diep in zo’n gletsjer ?. Eigenlijk geen aanrader.

Na “thuiskomst” een paar uurtjes in de omgeving gewandeld.

Zaterdag 1 juni 2019:

We hadden een lava grot tour geboekt om 9:00 uur: The Cave. Dus dat betekende dat we op tijd moesten op staan. Gereden naar de lava grot “Viõgelmir” waar we met een gids 2 uren uitleg tijdens de grottentour kregen over de vorming en wat lava allemaal doet. Heel leuk.

Daarna ontbeten in de camper en doorgereden naar National Park Þingvellir. Onderweg bij een kleine craftbrouwerij Steðji gestopt en sixpack bijzondere biertjes gekocht.

In Þingvellir gewandeld in de kloof die het westelijk halfrond en het oostelijk halfrond scheiden. In de diepte van de aarde lopen er daar 2 aardvlakken die botsen. Hierdoor is deze kloof ontstaan. Dit was in vroege tijden ook de plek waar de wetten ter kennisname werden voorgelezen en waar het parlement bijeenkwam om recht te spreken. Er zijn daar verscheiden mensen ter dood veroordeeld door verdrinking of ophanging.

Nu was het een mooie wandeling tussen enorme hoge muren van lava gesteente.

Zondag 2 juni 2019:

Vandaag naar Reykjavík. Maar via een kleine omweg. Eerst naar Geysir gereden waar de geiser Strokkur om de 5 tot 10 minuten een enorme heetwater fontein omhoog spuit tot wel 30 meter hoog. Indrukwekkend! De oude geyser spoot veel hoger, maar deze is na een aardbeving “rustig” geworden. Daarna naar de grote waterval Gullfoss, eigenlijk 2 watervallen achter elkaar. Na deze 2 prachtige natuurverschijnselen naar Reykjavík gereden waar we rond 18:00 uur incheckten bij de stadscamping.

Maandag 3 juni 2019:

Een dagje Reijkjavík. Via de outlet shop 66 degrees, waar we mutsen hebben gekocht en Ludo ook nog warme wanten en t-shirts, naar het centrum gewandeld. Reykjavík heeft een “oud” centrum, maar dat is erg klein. De kerk Hallgrimskirkja is een top sight in de oude stad. Het is van dezelfde architect als de kerk in Akureyri. De haven nog bezocht en daarna in een warme pub lekker biertje gedronken. Inmiddels ook de trips geboekt naar Landmannalaugar en Þórsmörk met touroperator South Coast Adventures.

Dinsdag 4 juni 2019:

Ludo heeft met hulp van Thelma voor Noortje’s paardenbedrijf een naambord laten maken zoals dat in IJsland overal te zien is. Dus dat hebben we eerst bij LogoFlex opgehaald. Een wonder dat het gelukt is in eigenlijk 1 dag.

Daarna doorgereden naar Selfoss en koffie gedronken bij Kaffi Krúss. Onderweg gestopt voor bord overheerlijke kreeftensoep in restaurant Fjöruborðið in Stokkseyri aan de kust. Door naar Hvolsvöllur. Camping. Afspraak met South Coast Adventures over 2 trips.

Woensdag 5 juni 2019:

Om 9:45 uur werden we op de camping opgehaald voor de trip naar Landmannalaugar. Het was een zogenaamde superjeep, maar het bleek al snel dat we die nodig hadden ?.

Om dichtbij de actieve vulkaan Hekla te komen, moesten we over een gestold lava terrein. Daar kun je absoluut niet met je gewone auto overheen. Ook over sneeuw en door riviertjes. Hier en daar gestopt voor een foto om uiteindelijk in Landmannalaugar wat langer te pauzeren. Prachtig gekleurde heuvels. Mooi gebied.

Daarna nog kraters en watervallen bezocht en rond 18:00 uur weer terug.

We zijn toen nog met onze camper doorgereden naar camping Hamragardar. Mooi gelegen aan een paar watervallen.

Donderdag 6 juni 2019:

Met een andere superjeep een tour gemaakt naar Þórsmörk. We overwogen nog even om het met de eigen camper te doen, maar dat werd sterk afgeraden vanwege het passeren van rivieren. Die konden aardig diep zijn en de keien zouden veel schade kunnen aanbrengen. En dat willen we niet. Samen met Italiaans stel onderweg. En het bleek al snel dat de beslissing om niet met de eigen camper te gaan, een goede beslissing was. Sommige rivieren waren toch aardig diep om met een auto doorheen te rijden. Ook ga je naar bijzondere plekken toe, waar je zonder gids niet zou komen. Het gebied was prachtig met uitzicht op 3 gletsjers. Een daarvan was de Eyjafjallajökull die in 2010 voor veel asregens heeft gezorgd. Onze gids had een leuke opmerking: IJsland had door de crisis een flinke schuld bij Engeland. Toen de vulkaan uitbarstte is er veel as naar Europa gewaaid en dus ook naar Engeland. De IJslanders: They wanted cash but we send them ash ?.

Op de terugweg naar een enorme kloof met verborgen waterval geweest waar opnames voor “The game of Thrones” zijn gemaakt.

Na terugkeer doorgereden naar Vik. Kleine kustplaats met enorme rotsblokken die hoog uitsteken in de zee.

Lekker biertje gedronken op leuke plek aan zee.

Vrijdag 7 juni 2019:

Een wandeling gemaakt in de omgeving en daarna een rit gemaakt op een IJslands paard. We kregen goede uitleg en in een lange rij reden we achter elkaar over het zwarte strand. Er werd ook nog een beetje snelheid gemaakt. Maar zodanig dat niemand van zijn paard viel ?.

Daarna doorgereden naar Mælifell op advies van de vrouw bij de toeristeninfo.

We wilden namelijk een flinke wandeling maken ergens in de buurt.

Het was niet ver rijden, maar wel 10 km door niemandsland. Mooie lava rotsformaties. Om uiteindelijk op een prachtige camping te arriveren omringd door de bergen.

Zaterdag 8 juni 2019:

Een wandeltocht van 4 1/2 uur gemaakt naar een uitkijkpunt waar je goed de vulkaan Katla met de ijskap kon bewonderen.

Na deze wandeling doorgereden naar Skaftafell, het nationale park aan de voet van de grootste gletsjer van IJsland Vatnajökull. Deze gletsjer heeft een oppervlakte van ongeveer 1/3 van IJsland.

Zondag 9 juni 2019:

Het zonnetje scheen nog steeds?. We wandelden naar een mooie waterval “Svartifoss” met de mooie basaltrotsen als orgelpijpen. Doorgewandeld langs authentieke huisjes met grasdak, waar de mensen vroeger in woonden.

Na deze wandeling gingen we onderweg naar “Diamond Beach”. De originele naam: Jökulsarlón.

Hier drijven de ijsrotsen, die van de gletsjer zijn afgebrokkeld, rond op het water. Sommigen vinden hun weg richting zee en zwart strand. Fraai gezicht met die enorme gletsjer op de achtergrond. En spelende zeehonden in de lagune.

Uiteindelijk nog 70 km doorgereden naar de camping in Höfn.

Maandag 10 juni 2019:

Eerst inkopen gedaan en daarna gereden naar de Hot Pots. Deze waren eenvoudig aangelegd in de natuur. Heerlijk relaxen. Hierna naar Stokksnes gereden: Viking Café. Het was een aanrader van de LP. Daar rondgewandeld over het zwarte strand met de mooie rotsen op de achtergrond. Er was daar ook een oude boerderij nog in oorspronkelijke staat gemaakt van aangespoeld drijfhout.

Vervolgens reden we door naar Egilsstaðir via de fjorden en een doorsteek over een bergpas via Öxi route. Stuk korter dan de route 1 (de rondweg).

Ludo tracteerde in Egilsstaðir op een lekker etentje in Café Nielsen.

Dinsdag 11 juni 2019:

We besloten om te rijden naar Laugarfell langs het Lagarfljöt meer met het verborgen monster.

Onderweg nog de waterval Hengifoss bekeken. In Laugarfell lekkere soep gegeten en de waterval wandeling van 7,5 km gelopen om daarna uit te rusten in de Hot Pot met de gletsjer in het vizier. Erg mooi en bijzonder.

Daarna terug gereden en door naar Seyðisfjörður, waar de Ferry vertrekt. Het einde van de reis is in zicht ?.

Maar wat zagen we dus bijna aan het einde van de rit: Rudolf ?, een heel mooi rendier dat daar rustig langs de weg aan het grazen was.

Woensdag 12 juni 2019:

Weer prachtig weer met volop zon. Eerst de douanepapierkraam ingevuld voor BTW-teruggaaf en toen het stadje bekeken. Zelfs zoveel zon dat we op een terras koffie en een biertje gedronken? hebben. We hadden geen zin meer in een wandeling, dus rustige dag bij de camper in de zon. Lekker lezen.

Donderdag 13 juni 2019:

Om 8:30 uur bij de Ferry ingecheckt voor de terugvaart naar Denemarken.

Deze reis zit er weer op ?. Mooi IJsland hebben we goed kunnen verkennen. 23 dagen prima weer, veel zon. Vertrek in de mist.

Vrijdag 14 juni 2019:

Varen, lekker ontbijten, lezen, werken, computeren, sauna, dinerbuffet, biertjes, slapen.